EuroShop 1996. Ik was een (b)roekie van 22 jaar en was net begonnen met mijn eerste echte baan, als etaleur. Ik keek mijn ogen uit, wilde alles tegelijk zien en meemaken. De hallen waren onvoorstelbaar groot, dus liep ik mijn voeten kapot op m’n nieuwe schoenen. Dit kwam eigenlijk doordat ik in de verkeerde hal startte en mijzelf eerst langs kilometers koelvitrines moest zien te werken.  Mijn enthousiasme werd er echter niet door getemperd. Want na de andere hallen wist ik het zeker; dit is mijn vak en hier ga ik voor.

De afgelopen 21 jaar heb ik de beurs der beurzen diverse malen bezocht en nooit werd ik teleurgesteld door het aanbod. Een aantal jaren terug heb ik zelfs een keer als exposant deelgenomen. We bedachten een concept, bouwden zelf de stand op en als bijdehante Hollanders probeerden we natuurlijk een metertje erbij te smokkelen. Na een stevig en vrij kort gesprek met de Hallenmeister hebben we de vooraf betaalde meters toch maar gewoon ingericht. De daaropvolgende dagen draaiden we een succesvolle beurs, want we hielden er enkele mooie klanten aan over. De enorme omvang van dit event drong die editie nogmaals tot me door. Door de teller bij de overburen kregen we in een oogopslag helder dat er circa 5.000 mensen langs de stand waren gelopen. Elke dag.

Tot op de dag van vandaag is de EuroShop de beurs waar ik naar verlang. Vooral om geïnspireerd te worden door nieuwe materialen en (digitale) technieken. En om te genieten van al die uitdagende merkomgevingen. Ik kijk dan naar alle componenten; naar de communicatie-uitingen, de activatie en naar de mensen. Wanneer het concept werkt, het hele plaatje klopt, dan kan ik oprecht in vervoering raken. Wanneer alles samenvalt op die ene plek, op dat ene moment,  dan vergeet je de weg ernaar toe, de investeringen in tijd en budget en die extra werkdruk. Een uniek moment van trots, van samen met collega’s, samen weten dat het is gelukt. Of je nu opdrachtgever, creatief bureau of bouwer bent, dat gevoel is magisch. En juist die magie voelen je potentiële en bestaande relaties. Die magie zorgt ervoor dat ze iets met jouw merk willen doen.

Komende edities schrijf ik graag over hoe je jouw magische moment kan bereiken. Want die plaats van fysiek klantcontact is echt waardevol en bovendien springlevend, in het algemeen en op de EuroShop in het bijzonder.

Menu