Onlangs schreef ik over het belang van toegankelijkheid van het stand personeel en voor je stand zelf. Deze A van Accessible uit het acroniem ALIVE, wordt op de voet gevolgd door de L van Lively. Want zonder levendigheid op de beursvloer is het maar een dooie boel.

In onze branche faciliteren wij ontmoetingen. We promoten met overtuiging het live contact. En we benadrukken keer op keer de band die je hiermee  opbouwt en verstevigt, wat dit relationeel doet voor je merk. Onderschat niet de kracht van voorkeur, loyaliteit en investeringsbereidheid. ”Aandacht is de nieuwe valuta en reputatie is de wisselkoers”, zei Jim Stolze van TEDx.  En eigenlijk weten we dat allemaal al heel lang.

Die levendigheid, dat actieve, energieke contact, is een essentieel onderdeel in de communicatiemix ter plaatse. De juiste vertaalslag naar zowel standcommunicatie, personeel en vormentaal zorgt voor eenheid en positieve dynamiek. In die flow kun je vooruit, bewegen en bouwen aan relaties. Nog zo’n mooie van Jules Deelder, “de omgeving van de mens is de medemens”.

En Lively geldt echt niet alleen op de beursvloer. Lively zit net zo goed in retail, in de dienstverlening en in hospitality. In het eetcafé van mijn ouders was dit gedachtengoed de standaard. Wanneer het café open ging en de allereerste koffieleuten, borrelgasten of mee-eters kwamen binnen, dan werden die steevast bij het raam geplaatst. Wat dit voor het plaatje aan de buitenkant van ons eetcafé deed hoef ik niet uit te leggen toch? Monkey see, monkey do.

Nu we het daar toch over hebben. M’n vader had nog zo’n mooie upsell techniek waar hij gebruik maakte van levendigheid, ook bij deze doelgroep. Regelmatigwaren er bussen met ouderen voor een tussenstop. Korte-plaspauze-koffie-en-hup-weer-door-publiek. Terwijl deze ervaren reizigers hun eigen kopje koffie betaalden, gaf mijn vader de allereerste twee oudjes alvast een gebakje van het huis. Ssssssttt! Terwijl de rest van het gezelschap langzaam binnen sijpelde, deden de geur en het aangezicht van het appelgebak hun werk. De voorlopers lieten maar wat graag zien aan de rest dat ze al een gebakje hadden en hoe lekker het was. Vandaag de dag noemen we deze groep influencers.

Mensen worden aangetrokken door levendigheid, door een goeie sfeer. Men wil erbij horen. Dus onderneem actie, zorg voor sfeer. Organiseer een borrel op je stand, huur een dj in, vertel verhalen en zet je doelgroep aan tot actie. Maak het leuk voor je doelgroep, maar ook voor je eigen team. Dat straalt uit.

Denk in dit geval maar vanuit je zelf. Een café, winkel of beursstand binnen stappen waar niemand is, niemand je aanspreekt en niets gebeurt, is ijskoud. Maak het warm, ik durf zelfs te zeggen heet. En maak het intiem. De komende maanden oefen ik zelf ook weer en na de zomer kom ik terug op deze I van Intimate uit het acroniem ALIVE. Ik wens je voor nu dan ook een bloedhete vakantie en ontdek de kracht van appelgebak! Tevens verkrijgbaar in ijs.

Menu