Heej Egon, heb jij niet nog een creatief idee? Vlak voor de deadline van een pitch presentatie krijg ik die vraag nog wel eens. En met mij ongetwijfeld veel meer ‘creatieven’. De brainstorm had namelijk nog niets concreets opgeleverd, de eerste ideeën zijn weggezakt door de druk van andere projecten en nu is het opeens zover. Nu moet er een creatieve oplossing komen. En nu ligt de druk bij jou. Waarom? Nou simpel, jij bent creatief toch?

Iedere organisatie heeft z’n creatievelingen. Mensen die vragen ‘waarom doen we het eigenlijk zo?’ Mensen die vallen buiten het verwachtingspatroon van klanten, management en collega’s en nog wel eens de neiging hebben door te drammen. Creatieven zijn niet bang om onzin uit te kramen en geven niet op. Ze geloven heilig in hun eigen wijze. Ze leiden bovendien aan ‘constructieve ontevredenheid’, omdat ze continu verbeter mogelijkheden zien, nieuwe kansen.

En wat is creativiteit dan eigenlijk? Strikt genomen, kun je zeggen dat iemand die anders kijkt naar alledaagse zaken, creatief is. Net zoals iemand die vaak met originele ideeën komt. Of iemand die met limonaderietjes een lampenkap maakt. Dat is ook creatief. In ons vakgebied draait creativiteit juist om de combinatie van deze drie dingen. Waarnemen, denken én doen. Creativiteit heeft te maken met originaliteit maar ook met inventiviteit en daadkracht. Een idee is alles, maar zonder uitwerking helemaal niets. In onze livecom-branche moet je er wat mee doen en daarmee is het nauw verbonden aan kunst.

Willekeurige patronen
Een kunstenaar kijkt op een nieuwe manier naar de wereld en geeft daar uiting aan op een oorspronkelijke manier. Kunstenaars maken iets nieuws. Vaak begint dat met een idee soms ook niet. En soms begint het met het idee van een ander. Een schilder als Karel Appel startte met een groot leeg doek en smeet de verf erop. De willekeurige patronen bepaalden zijn volgende stappen. Wie nu één van zijn werken bezit, is een rijk mens. Zelf zei hij: ‘Ik rotzooi maar wat aan.’

En met rotzooi iets creatiefs doen vergt ‘omdenkkracht’. Ook al zien anderen in eerste instantie het nut er niet van in. Winnie de Pooh en zijn vrienden zijn daar grootmeesters in. Zij denken zo simpel en zo anders dat zij de grootste problemen eenvoudig terugbrengen naar oplossingen. Zoals op de dag dat Iejoor jarig is en Pooh besluit dat een pot honing het beste cadeau is. En dus pakt hij een pot en gaat op weg. Onderweg proeft hij of de honing nog wel lekker is. En om absoluut helemaal zeker te zijn, proeft hij nog wat en nog wat, totdat het op is. Knorretje brengt Iejoor ook een cadeau: een mooie grote rode ballon. Hij heeft zo’n haast dat-ie valt. De ballon knapt. En een beetje beteuterd accepteert Iejoor het miezerige, vochtige stukje rubber. Als Pooh verdrietig zijn lege pot aan Iejoor geeft is de jarige ezel helemaal opgewonden. ‘Daar past precies mijn ballon in.’ zegt hij opgetogen tegen Pooh. Iejoor pakt de lekke ballon zorgvuldig op en stopt hem in de pot. ‘Kijk Pooh, hij kan erin en hij kan eruit.’

Kun je creativiteit of anders denken dan helemaal niet aanleren? Nee en ja! Feit is: je bent al creatief. Ieder mens beschikt over miljarden verbonden hersencellen, kansen zat dus. Werk aan die verbindingen. Maak ruimte, claim tijd, laat je prikkelen en verbreed je kennis en vaardigheden. Noteer wat je terloops te binnen schiet. Schiet je eigen ideeën niet bij voorbaat af. Daag jezelf uit. Ga niet voor één idee, maar voor vele ideeën. Omarm je rotzooi en zet door. Grappig, het is net ondernemen.

Menu