5 redenen waarom je een vakbeurs moet bezoeken

5 redenen waarom je een vakbeurs moet bezoeken

Vakbeurzen zijn geweldige ervaringen voor je mensen en je bedrijf. Dit is waarom het de moeite waard is om je team mee te nemen naar een evenement.

Waarom jouw bedrijf wat meer romantiek nodig heeft

Ik heb een tip voor iedereen die wil weten waarom ze een team van mensen naar beurzen en tentoonstellingen moeten sturen: kijk meer romantische films. Dit lijkt misschien een vreemd advies, maar het kan de manier veranderen waarop je zaken doet.

Je kent het verhaal; de hoofdrolspeler gaat mee naar een evenement (een diner, de bruiloft van een vriend, enz.). Ze zijn opgewonden om er alleen voor de gelegenheid zelf te zijn, maar dan wordt het nog beter. Tijdens het evenement ontmoeten ze een speciaal iemand met wie ze een wervelende romance beleven – en dat allemaal omdat ze zich openstelden voor de mogelijkheid om een toevallige ontmoeting te ervaren die hun leven zou kunnen veranderen.

Veel romantische films zijn gebaseerd op de serendipiteit van deze toevallige ontmoetingen – en dat geldt ook voor veel bedrijven. Het lijkt zelfs veel op het soort ontmoetingen dat de hele tijd op beurzen plaatsvindt (zij het met minder romantiek en meer gericht op ideeën en oplossingen).

Grijp dus je kans om een gezonder bedrijf te bouwen.

Je weet nooit wie je tegenkomt op een beursstand. En dat is een van de belangrijkste redenen waarom het geweldige ontmoetingsplaatsen zijn voor bedrijven.

Van een branchegenoot die een nieuw perspectief biedt aan de leverancier die de manier waarop je een product of dienst levert kan transformeren, je zal ongetwijfeld iemand ontmoeten op een beurs die een verschil kan maken voor je bedrijf.

Als je echter niet aanwezig bent op de volgende grote vakbeurs, kan ik je één ding garanderen: je zult ze niet ontmoeten – en je zult niets nieuws leren.

Een toevallige ontmoeting is precies dat – iets waar je een gokje op moet wagen. Maar als het op beurzen aankomt, zijn er tal van andere positieve resultaten die je deelname tot een goede investering maken.

Vijf redenen waarom jouw bedrijf (en je mensen) in 2023 echt beurzen moeten bezoeken 

1. Blijf op de hoogte van de nieuwste trends in de branche

Met de meeste verkopers die uit jouw branche aanwezig zijn, is een beurs de snelste manier om de nieuwste trends in één oogopslag te zien. Van nieuwe producten tot innovatieve oplossingen, je krijgt waardevol inzicht over hoe je de concurrentie voor kunt blijven.

2. Doe inspiratie op voor de toekomst

Negen van de tien beursbezoekers zijn er om nieuwe producten te ontdekken. Maar dat betekent niet dat je mag verwachten dat je met een nieuwe oplossing komt. Een van de beste dingen die je van een beurs kunt meenemen, is een idee van hoe de verschillende leveranciers en hun producten je bedrijf kan laten groeien en bloeien.

3. Netwerk met branchegenoten

Dit is waar die toevallige ontmoetingen ten tonele komen. Het zou gemakkelijk kunnen zijn dat je een kopje koffie deelt met iemand die een interessante nieuwe kijk heeft op je branche en de uitdagingen ervan. Het opbouwen van een netwerk van nuttige contacten is belangrijk, en het bezoeken van beurzen is een goede manier om dat te doen. 

4. Voer waardevol concurrentieonderzoek uit

Om de concurrentie een stap voor te blijven, moet je weten wat ze van plan zijn – en naar een beurs gaan is een eenvoudige manier om dit te doen. Wanneer anders zie je praktisch elk bedrijf in jouw niche openlijk praten over hun ambitie, uitdagingen en plannen voor de toekomst in hetzelfde gebouw? 

5. Investeer in de ontwikkeling van je team

Een beurs bezoeken is een belangrijke kans om je mensen te helpen hun verkoop- en netwerkvaardigheden te ontwikkelen. Het geeft hen de kans om naar buiten te gaan en relaties op te bouwen met belangrijke figuren uit de industrie, terwijl de fora en sessies hen een nieuw perspectief op hun rol zullen geven, waardoor ze een waardevoller teamlid worden.

Neem de juiste beslissing en ga naar de beurs, beter nog sta er zelf te schitteren in je eigen merkomgeving. En begin een relatie met een mooie nieuwe klant voor de gezonde groei van je onderneming.

Wil je verder sparren over hoe je succesvol kunt deelnemen aan beurzen, laten we dan connecten of beter nog live afspreken. Ik zie en help je graag!