25 jaar in het – voor mij – mooiste ‘branding & spaces’ vak!

25 jaar in het - voor mij - mooiste ‘branding & spaces’ vak!

Mijn fuckups en waardevolle lessen als ondernemer

25 jaar alweer.. Ik moet eerlijk bekennen dat ik me aardig senior voel terwijl ik dit bericht typ, maar ik vind het leuk om jullie kort mee te nemen in mijn ondernemersavontuur van de afgelopen jaren.

Het begon allemaal eind 1999 met Global Creations waarin The Concept Crew 50% deelnam. Vanuit TCC begon ik zelfstandig in 2008 met het uitwerken van branding concepten om een optimale merkbeleving voor bedrijven te realiseren. Je weet wel, om mensen achter te laten met dat ‘holy sh*t wat tof, hier wil ik meer van’-gevoel. Dit doe ik door het ontwerpen en realiseren van beursstands, showrooms en displays. Vanuit het merk naar de merkomgeving, voor mij het mooiste vak wat er is en daarom houd ik het ook al een tijdje vol ;).

Ik val maar meteen met de deur in huis door het delen van mijn grootste fuckups:

  • Tijdens een kennismakingsgesprek met een bedrijf gespecialiseerd in trekhaken, kreeg ik de vraag wat ik van een trekhaak vond. ‘‘Een puist op de auto’’ antwoordde ik als primaire reactie. ‘‘Wel functioneel en belangrijk’’ voegde ik er nog aan toe. Dat laatste kwam helaas niet meer binnen en tot een samenwerking heeft het nooit geleid. Jammer maar helaas 😉
  • 20 jaar geleden kreeg ik de opdracht om op een congres in Barcelona verkoopruimtes in te richten. Hiervoor hadden we groots ingekocht met 9 aluminium frame systemen van elk 5×5 meter. Na het neerzetten van het 1e frame, liepen mijn collega’s en ik weg. ‘Zo, die staat’, dachten we. Toch niet. Tot onze grote schrik zien we dat enorme joekel in slowmotion naar voren kletteren. Een gevalletje ‘je hebt maar 1 taak’ en ‘HOE DAN?’ flitste door me heen. Uiteindelijk is dit gelukkig goedgekomen. Hoe? Door even uit te zoomen, de tijd nemen, goed nadenken en vanuit rust kwam daar ineens het idee: eerst het frame plaatsen, dan meteen het peesdoek erin zodat het 1 sterk geheel wordt.

Het stuk – vanuit rust handelen – brengt me dan weer bij mijn meest waardevolle lessen in het ondernemerschap:

  • Neem écht de tijd voor een plan en een goede voorbereiding. Altijd. Er is meer werk gekomen en minder tijd, lijkt het in de afgelopen jaren. Te snel grijpen naar een quick fix, zorgt uiteindelijk voor een duurdere rekening achteraf. Zo zonde! Ik zeg altijd maar zo: in het voorjaar beginnen, is in het najaar op de beurs winnen.
  • Mensen doen nog steeds zaken met mensen. Vanuit oprechtheid een connectie maken, elkaar in de ogen aankijken en mensen de handen schudden, is nog steeds – of juist nu – belangrijker dan ooit.
  • Mensen krijgen ca. 10.000 commerciële indrukken per dag binnen. We worden via ontelbaar manieren afgeleid. Maar marketing is en blijft ook psychologie. Blijf je verdiepen in de mens. Hoe wil je dat ‘ie zich voelt na contact met jou of jouw merk?
  • Lever ‘gewoon’ goed werk en luister eens oprecht. De klant staat altijd centraal en moet nu eenmaal door. Hoe ontzorg jij hem hierin? Zet daarnaast dat stapje extra door te komen met nieuwe ideeën.
  • Hoe leuk het ook is om nieuwe plannen te smeden, maak het financiële stuk snel bespreekbaar. Ik vraag altijd: ‘Wat is je budget en wat moet ik opleveren zodat jij met plezier de factuur betaalt?’ Ruis en onduidelijke communicatie hierover is funest.

De afgelopen 25 jaar waren fantastisch. Soms wat minder, soms wat meer. Hoe lang ik nog doorga? Ik werk met geweldige klanten en partners, doe wat me energie geeft en heb nu eenmaal een marketing-hart. Ik blijf nog wel even denk ik! First people then square meters.

Tot slot, aan mijn netwerk en relaties: dank voor een bijzonder fijn kwarteeuw!