Zie je jezelf zitten? Op jouw plek. Je adem is rustig en het is je hart dat opgewonden sprongetjes maakt. Waarom? Omdat je voelt dat het er is. Dat moment dat de ideeën gaan stromen, ze elkaar versterken in plaats van verdringen. Je probleemstelling is opeens niet meer zo probleemstellerig. Je voelt letterlijk en figuurlijk verlichting, extase. De zogenaamde piekervaring.

In spreektaal wordt inspiratie dus gebruikt als synoniem voor het hebben van ideeën, bezieling en ingeving. Het is een bewustzijnstoestand waarin je over het maximum van je scheppend vermogen beschikt. Waarin je schijnbaar moeiteloos problemen oplost, oplossingen aandraagt of ideeën genereert. Inspiratie betekent in de medische wereld letterlijk inademing; het opzuigen van lucht naar de longen.

Het is dan ook niet zo vreemd dat veel van ons inspiratie buiten vinden. Op het strand, in het bos of in de bergen. Terwijl we sporten, of wandelen, of gewoon op de rug in het veld. Een aantal jaren geleden vroegen we marketeers op de beurs Marcom naar hun ideale plek. Een dame van in de vijftig vertelde dat ze nog elke week in de boom voor haar huis klom. Het uitzicht gaf haar inzicht.

Maar inspiratie kun je werkelijk overal uit halen. Een kleur, een gedicht, muziek of een flard van een gesprek kan al genoeg zijn. Ik haal veel van mijn inspiratie uit de grafische en ruimtelijke vormgevingsbranche. Daarnaast vind ik zo’n gegeven als de tiny house movement erg interessant. Daar zijn natuurlijk ook best wel wat raakvlakken met de stand- en interieurbouw. En het mooie is dat je terug wordt geworpen op de kern van wonen, de essentie van leven. Hoe ga je om met zo’n kleine ruimte waarin je je toch comfortabel moet kunnen voelen?

In onze branche zijn we eigenlijk heel veel van onze tijd bezig met die uitdaging. Hoe zorgen we ervoor dat mensen zich comfortabel voelen in een niet per definitie natuurlijke omgeving? Hoe zorgen wij voor inspiratie bij anderen? Hoe zorgen wij voor een plek waar meerdere mensen zichzelf zien zitten? Niet verkopen, maar inspiratie bieden en dan samen aan de slag met de uitwerking. Consultative selling noemen ze het dan, heb ik mij laten vertellen. Gewoon vol verve en authenticiteit je werk doen, zou ik zeggen. Dat leidt vanzelf tot een mooie samenwerking. Nu of anders later.

Jouw fysieke merkomgeving, winkel, showroom of beursstand werkt als het goed is precies hetzelfde. Jij zorgt voor inspiratie, op welk vlak dan ook. Jij beneemt jouw doelgroep heel eventjes de adem. Jij laat harten even overslaan. Althans, dat moet toch de bedoeling zijn? Neem de tijd dus voor je concept, voor het bedenken van je boodschap en voor de vormgeving. Spreek met specialisten, met je doelgroep en je team en bekijk winnende voorbeelden. Maar zoek jouw eigen inspiratieplek op. Ga lopen, fietsen, klimmen of rustig zitten. Ga hangen, liggen, vouw jezelf in een onmogelijke houding en adem in en vooral heel diep uit. Opgeblazen verhalen zit niemand op te wachten.

Geen tijd om rustig in en uit te ademen, of ligt jouw plek wat verder weg? Later dit jaar behandelen we het thema creativiteit en kunnen we daar vast een oplossing voor vinden. En zo niet, dan is de vakantieperiode in ieder geval dichtbij. Voor nu wens ik je in ieder geval wat lucht.

Menu